A-black.png

Ett Netflix – fast för kläder

IMG-9099.jpg

Ett Netflix – fast för kläder

Sam och Sara Selman är systrarna som valt att starta sitt företag vars affärsmodell bygger på hållbarhet och cirkulär ekonomi. De valde nyligen att sätta sina KTH-utbildningar på paus för att helhjärtat kunna utveckla sin affärsidé som de beskriver som ”Ett Netflix fast för kläder”. Deras målmedvetenhet och ambition har fått dem att satsa på något som verkligen är meningsfullt och något som de kan blicka tillbaka på och känna stolthet över.

 

Hej, Sam och Sara. Berätta, hur började er företagarresa?
Sara:
Vi kläckte faktiskt den här idén redan 2016 då jag och Sam bodde tillsammans. Eftersom vi är systrar så brukade vi alltid låna varandras kläder och när vi skulle gå på någon tillställning så kände vi ofta att vi inte hade något att ha på oss – trots att garderoben var full av kläder. Samtidigt ville vi inte köpa nya plagg för vi visste att det endast skulle användas den kvällen och sedan aldrig mer. ”Man borde kunna hyra kläder för en dag” sa vi utan att egentligen tänka på att det skulle bli vår affärsidé i framtiden.

Sam: Själva företagarresan började med att jag kom i kontakt med Market Place i Stockholm som är en inkubator för de som vill starta företag i Sverige. I början av programmet sa vår lärare: ”Tänk stort, begränsa inte era drömmar”. Jag frågade mig själv – ”Hur kan jag tänka ännu större än tidigare?”. Då mindes jag vårt ”problem” som vi hade haft och vår idé om uthyrning av kläder. Så i början på januari 2021, så tog vi äntligen tag i idén på riktigt och sjösatte den.

Hade ni testat idén tidigare?
Sara:
Ja, på sätt och vis. Vi hade tidigare köpt second hand-kläder från etablerade märken, snyggat till dem och sedan sålt dem vidare med en liten vinst. Det är något vi har gjort i nästan sju år och kläderna sålde vi bland annat via Tradera. Vi har verkligen samlat på oss många års erfarenheter och vi kände att det här var en idé som gick att utveckla ytterligare. 

Ok, men förklara närmare – vad är det ni egentligen gör?
Sam:
Vi brukar beskriva vår företagsidé som ”ett Netflix för kläder", då förstår alla vad det är vi erbjuder. I stället för att köpa nya plagg, hyr du det helt enkelt kläder under en månad. Du skickar sedan tillbaka dem och får välja en ny uppsättning sta månad beroende på vilken typ av prenumeration du har valt.

Men vad gjorde att ni ville satsa just på den här idén?
Sara: Det var när vi läste en kurs i Hållbarhet och fick reda på att modebranschen är den näst största miljöboven i världen. Vi hade vid den här tiden blivit mer och mer medvetna om hur vår egna konsumtion påverkade miljön och kände att det måste vara fler som känner likadant. Allt detta blev även extra tydligt under pandemin. Vi kände att om vi inte gör någonting nu så kommer livet inte vara hållbart för nästa generation.

Så efter den hållbarhetskursen, den pågående pandemin och de globala miljömålen i agenda2030 så kändes det bara så rätt att satsa på det här. Vi ville starta ett företag som både hjälper företag och konsumenter att bli mer miljömedvetna.

Finns det liknande idéer på marknaden?
Sam: Visst, det finns företag som till exempel ”Hack your closet och It’s released” som etablerat sig och blivit ännu större under pandemin. Vår ambition är att få folk att bli mer medvetna och hjälpa dem att göra bättre val för miljön och ju fler aktörer det finns på denna marknad, desto snabbare kan vi utmana den traditionella klädbranschen. Vi tror verkligen på att många både kan och vill ändra sitt konsumtionsbeteende om de bara upptäcker vilka andra möjligheter som finns.


Er affärsmodell bygger på cirkulär ekonomi, kan ni berätta mer?
Sam: Under tiden vi arbetade med vår idé i Stockholm, insåg vi hur det här tankesättet med cirkulär ekonomi och hållbarhetstänkandet håller på att utvecklas – de är verkligen r för att stanna. Under pandemin har det startats flera företag med affärsidéer som liknar vår och de större klädkedjorna har börjat ta frågan om hållbarhet på allvar. Hela infrastrukturen för modebranschen håller på att ritas om och vi tror att detta bara är början på utvecklingen mot en mer hållbar klädindustri.

Vad tycker ni om modeindustrin?
Sara: Den här industrin är ju sjuk på så många sätt och det finns flera anledningar till att modeindustrin är det näst största hotet för vår miljö. Det börjar med själva odlingen av råvaran som tar mer och mer plats och resurser. Under tillverkningen används massvis med farliga kemikalier och i det sista steget så fraktas plaggen ofta över halva världen för att nå sina kunder. Utöver detta så är arbetsförhållandena för de anställda som syr kläderna ofta under all kritik. I grund och botten så är det en ful och destruktiv industri, men den är på väg att ändras tack vare alla de krav som ställs från staten med bland annat nya miljödirektiv och straffskatter. Företagen är nu tvungna att anpassa sig och konsumenterna kräver i all högre grad en mer hållbar tillverkningsprocess. Det är inget sammanträffade att alla modekedjor numera lyfter fram sina satsningar inom cirkulär ekonomi i sina rapporter.

Så vilken är den största utmaningen för industrin?
Sara: Det största problemet är att nyproduktionen hela tiden slår nya rekord eftersom det är så billigt att producera. Men om vi kan ändra köpbeteendet och få folk att tänka en extra gång innan de köper nytt och i stället se om plagget går att hyra istället – det har vi kommit en bra bit på vägen. Vi måste alla fundera på hur vi egentligen konsumerar. Vi i den rikare delen av världen har råd att handla oftare vilket leder till att vi i genomsnitt endast använder ett plagg sju gånger innan vi slänger det. Min faster å andra sidan, kanske har burit sin tröja under 10-15 år.

 
Bild: Sara & Sam

Skulle ni säga att pandemin har påverkat vårt köpbeteende?
Sam:
Ja, absolut! Vårt beteende ändrades drastiskt när vi slutade gå i butiker och i stället beställde våra kläder online. Klädbranschen har blivit hårt drabbad av pandemin, men vi ser redan nu en vändning. Sedan Sverige och även resten av världen öppnat upp ännu mer så har konsumtionen gått upp. De tre senaste månaderna visar till exempel HM en större försäljning jämfört med samma tid föregående år.

Varför lägger vi ner så mycket pengar på kläder?
Sara: Kläder är ju något fundamentalt, man brukar säga att det är skinnet som vi väljer att ha på oss varje dag, det är ju en stor del av vår identitet. Vi vill känna oss snygga och vackra i de kläder vi bär. Men det finns även en slags hat-kärlek till kläder – samtidigt som vi vill känna oss snygga så vet vi i grund och botten att vår konsumtion bidrar till att världen ser ut så som den gör.

 

Vad kan ert företag bidra med?
Sam: Med vår affärsmodell kan vi se vilka kläder som efterfrågas just nu och håller bra kvalité. Därför kan vi också hjälpa de större företagen att endast tillverka mer av de kläder som marknaden vill ha. Vår affärsmodell bygger på att hela kedjan och hela infrastrukturen ska gynnas, det vill säga att både företag och konsumenter tar sitt ansvar och gör medvetna val. Med Samsara Selected vill vi skapa marknaden största hyresgarderob så att fler människor kan dela på kläderna istället.


Ni beslutade för att pausa era utbildningar på KTH för att satsa på er idé, var det ett svårt val?
Sam:
Nej, egentligen inte. Vi insåg att vi hade lyxen att välja vad vi ville göra med våra liv. Det är inte många som har den möjligheten. Både jag och Sara studerade till civilingenjörer och vi tyckte båda att det var intressant, men vi började fråga oss själva om det verkligen var det vi ville göra. Vi ville göra något som verkligen var meningsfullt och som vi kunde titta tillbaka på och vara stolt över.

Och självklart var det lite skigt att ta beslutet och pausa utbildningen för att satsa på den här idén. Jag minns att jag frågade min mamma eftersom hennes åsikter betyder så mycket för mig. Hon sa: ”Om du verkligen, verkligen känner att du vill göra det här ska du ta en paus och satsa på den här idén”. Hennes bekräftelse gav mig all styrka att gå in helhjärtat i det här.


Har flytten hem till Hudiksvall hjälpt er företagsidé på något sätt?
Sara:
Sedan vi kom hem till Hudiksvall har idén verkligen tagit fart och vi har fått mycket stöd från bland annat innovationshubben Propell. Vi tror också att vi kan hålla ner våra kostnader på ett helt annat sätt här i Hudiksvall. Dessutom märker vi att det är betydligt lättare att knyta nya kontakter här jämfört med i Stockholm. 

 

Vad har ni fått för hjälp hittills?
Sam:
Vi flyttade tillbaka till Hudiksvall i augusti 2020 och fortsatte studera på distans för att kunna spara pengar samtidigt som vi utvecklade vår afärsidé. Därefter började letandet efter en lokal, men det var mycket annat som skedde i mitt privatliv just då så motivationen var inte direkt på topp. Då sa mamma till mig: Nu är det du som går upp och hittar den där lokalen. Ibland när man faller, då behöver man en mamma som bara ger en order.

Morgonen därpå googlade jag”Co working place” och då dök Propell upp. Det fanns ett telefonnummer som jag ringde och i luren svarade Tomas. Jag presenterade mig och berättade att jag sökte en lokal och han frågade om jag var i stan. Jag berättade att jag stod vid Nordea och Tomas sa att han var vid Hälsinglands Sparbank. vi möttes direkt och han visade mig Propells lokaler. Efter mötet sprang jag hem och berättade för familjen att jag hade hittat en lokal. Det är så det går till i Hudiksvall, säger Sam och skrattar.

 

Vad är det bästa med Hudiksvall?
Sam:
I Hudik finns verkligen en hemkänsla. Här hälsar folk på varandra. Det gör man inte i Stockholm där alla lever i sin egen bubbla. Förut när jag brukade åka till Stockholm så tyckte jag alltid att det var det stort och spännande, men nu när jag bott där några år så ser jag också vad jag uppskattar med Hudik. Vi ser bara fördelar med att vi valt att ha vår bas i Hudiksvall. Det finns alla möjligheter här. I och med det fantastiska stödet från bland annat Propell och Hudiksvalls Näringslivsbolag (HNA) och alla fördelar med att driva företaget i Hudiksvall så bestämde vi oss för att stanna och frodas här.


Vad är er drivkraft?
Sara:
Familjen är definitivt en stor drivkraft. Jag tror att många med invandrarbakgrund har sett sina földrar kämpa och man vill därför visa tacksamhet genom att vara ambitiös och själv arbeta hårt för att uppfylla både sina och sin familjs drömmar. På senare år har drivkraften handlat mycket om att företaget ska bidra till en bättre värld. Vi ser alla hur klimatet påverkar oss och fler och fler börjar förstå att nu är det bråttom att agera.

Sam: Ja, familjen är verkligen drivkraften. Vi är första generationens invandrare så vi kom till Sverige som barn och kunde lära oss språket relativt snabbt. Men vi såg hur svårt det var för våra földrar och hur mycket de fick kämpa. Därför vill man nu hjälpa dem på alla sätt som är möjliga.

 

Vad är det bästa med att vara systrar och driva ett företag tillsammans?
Sara: Det bästa är just att vi är två – r den ena faller så hjälper vi varandra att komma upp igen. På det sättet så blir resan både enklare och roligare. Vi känner ju varandra utan och innan och vi kan peppa och stötta varandra på ett helt annat sätt än vad andra kan göra. Vi har så klart våra olika svagheter och styrkor, men vi kompletterar varandra på ett bra sätt. Jag är den som är mer pessimistisk och tänker mer på ekonomin medan Sam är optimisten som hela tiden flyger iväg med sina idéer och tankar, säger Sara och skrattar. Även på ett emotionellt plan så hittar vi så mycket styrka för att vi är två. Idag så kände jag mig väldigt trött medan syrran kände sig stark, igår var det tvärtom. Vi kompletterar varandra även på det sättet.

 

Beskriv livet som entreprenörer
Sam: Att driva företag kan låta fint på papperet, men det kan verkligen vara en berg-och-dalbana. Häromdagen fick vi en rejäl käftsmäll och dåndes det tungt. Vi kände att vi redan var i en uppförsbacke och nu blev den i stället en klättervägg, säger Sam och skrattar. Men vi kämpar på. Just nu är vi i startfasen så det känns ibland som att vi tar ett steg fram och två steg tillbaka. Men vi kommer att fixa det.


Vad har ni får råd till de som vill starta företag?
Sara: Som vi var inne på tidigare – Våga tänka större än vad du själv är van vid. I början tänkte vi att vi ska bli marknadsledande i Sverige, men sedan tänkte vi, varför begränsa oss? Vi kan ju lika gärna bli ledande i Europa!r man satsar stort så agerar man också utifrån de premisserna. Och när vi är två kan vi tänka ännu större. Det är viktigt att kunna uttrycka vad man vill och vart man ska.

Sam
: Elon Musk sa en gång Hur når du din tio-årsplan på sex månader? Du kommer troligen att misslyckas, men du kommer vara betydligt längre fram än den personen som accepterar att planen skulle ta tio år. Det tycker jag är ett inspirerande och spännande råd.

Sara
: Jag skulle vilja lyfta fram tre saker. Det första är: Våga ta det första steget oavsett vad resultatet kan bli. Vad är det värsta som egentligen kan hända? Det andra är: Bygg upp ett bra nätverk där du kan få hjälp och råd av på vägen. Det tredje och sista är: Ha en plan från början. Vad är ditt slutliga mål och hur ska du ta dig dit?

Sam
: Jag håller med. Hur klyschigt det än är så handlar det mycket om att våga ta steget. Det krävs också att du sätter dig in i vad det faktiskt innebär att vara företagare. Utgå ifrån vad du tycker är kul och intressant, se vad samhället behöver och gör din hemläxa. Förutom att studera på universitet så finns det många alternativa vägar att gå för att nå sitt mål. En utbildning är bra att ha i grunden, men när det finns något som intresserar dig så kan du förkovra dig inom det på ett helt annat sätt och även skapa din affärsidé utifrån det. Är tajmingen dessutom rätt för din marknad så är det bara att hoppa på tåget.

Vad är framgång för er?
Sara:
Jag läste en gång en bok som beskrev framgångbra. I den ställdes frågan om man vill vara framgångsrik eller om man ”bara” vill vinna i livet. För mig så handlar om att göra det jag älskar samtidigt som jag kan bidra till något större. Jag vill intenna att jag har offrat 30 år av mitt liv på ett jobb, men inte brytt mig om hur jag har mått under tiden. Jag tror att för mig så handlar det om en kombination av att göra det man älskar och samtidigt kunna ta hand om sig själv.

Sam
: Begreppet framgång känns så stort. Pengar kan lösa många problem i ditt liv, men om du är sjuk så spelar det ingen roll hur mycket pengar du har på banken. I slutänden handlar det om att göra något man brinner för, att kunna hjälpa sin familj och vara en del av att bygga ett bättre samhälle – samtidigt som man har den stabiliteten som krävs för att må bra.

Pengar är som sagt inte allt, men fortfarande viktigt. Vi märker ju att om vi ska kunna bedriva vår verksamhet så behöver vi en ganska stort påse med pengar. Självklart vill man ju också bli ekonomiskt oberoende och jag tror att det är typiskt för oss tjejer att inte våga uttrycka det så ofta, men det är superviktigt. Kanske är det ännu viktigare för kvinnor att faktiskt vilja ha en god ekonomi för att kunna välja det liv de faktiskt vill leva.


Hur skiljer sig kvinnligt företagande mot det manliga?
Sam: Bra fråga. Jag tycker det är så fascinerade med kvinnors företagande och vilka branscher vi väljer att gå in i. För många kvinnor som driver företaget så är pengar sekundärt. Kvinnor vill ofta göra något som är meningsfullt och något som förändrar livet till det bättre för andra. Vi går gärna in i företag och startar affärsidéer baserat på de problem som finns i samhället. Det tycker jag är intressant – att vi observerar, hittar utmaningar och skapar idéer för att förändra till det bättre. Det kanske i grunden har att göra med evolutionen, att vi kvinnor är mer omhändertagande.


Sam, vad menar du med ”våga ta plats”
Sam: Jag menar att vi kvinnor är rätt dåliga på att sätta oss själva först medan många av männen gör tvärtom. Jag märkte det på mig själv, jag tenderar oftast sätta andras behov före mina egna. Tyvärr tror jag att det här är kanske något som vi matas med redan som barn. Den bilden behöver vi ändra på. Och kanske ska vi tjejer bli bättre på att våga sticka ut och inte förminska oss. Våga säga vad du tycker på mötet, var inte blyg och våga använda din röst.

Sara: Vi har ju en lillebror och vi har alltid diskussioner och samtal med honom om olika saker. Vi ser till att han inte på något sätt tror att han ”favoriten” för att han är kille utan att vi har samma rättigheter och skyldigheter.

Hur ser ni på framtiden?
Sam: Inom några år siktar vi på att vara marknadsledande i Europa, men vi måste först bygga en stark grund så vi kan stå stabilt och bygga vidare på det. Även om vi är i en liten startup så påminner vi oss dagligen om var vi vill vara i framtiden. Vi siktar på att gå internationellt och expandera till flera olika länder och kanske till och med andra världsdelar. Vi vill på sikt anställa folk som har mer kompetens än oss. Vi tror på ett starkt team och kommer satsa stenhårt för att skapa en bra och hållbar företagskultur.

Hur ser planen ut framåt?
Sara: Vi har en 1- , 3- och 5 årsplan. Vi har det väldigt tydligt för oss vad vi vill och vart vi ska. Så vi följer vår plan och ser på daglig basis till att den leder till att vi når de mål som vi har satt upp.


Sam: Varje kväll gör vi även en plan för nästa dag. Vi listar alltid tre prioriteringar som vi ska arbeta med följande dag.


Kan ni avslöja en av era drömmar?
Sam och Sara: Att köpa ett drömhus till mamma, det har alltid varit en dröm. Och att göra det bästa för vår familj. Förut kanske det var materiella saker som man drömde om, men nu handlar det om att vara hälsosam, att göra det vi älskar och att nå våra mål. Sverige är ju en fantastisk plats där man faktiskt har en god chans att nå sina drömmar om man är beredd att arbeta för det.

Varför ska man våga starta eget i Sverige?
Sara: För att det finns ett sådant fantastiskt skyddsnät i Sverige. Jag menar, OM det skulle gå åt skogen så skulle vi ändå klara oss. Sverige är nog det bästa landet som finns för att testa sina vingar. Tänk till exempel att vi får betalt för att studera? Det finns verkligen oändliga möjligheter här. Jag vet att mina kusiner måste spara ihop pengar och få stöd från familjen för att kunna betala skolavgifter, och här i Sverige tar vi det nästan för givet.


Finns det ett motto som ni lever efter?
Sara: Det jag brukar påminna mig själv om är att hur andra behandlar dig handlar egentligen inte om dig utan om hur de själva känner sig. Om man sprider hat så är det för att man har hat inom sig själv. Det mottot har lärt mig att inte ta något personligt.

Sam: För mig handlar det om våga vara modig. Sätt ribban högt och kontakta de där människorna som du inte tror skulle svara dig. Ibland får du frågor på ett möte som du kanske inte kan svara på, men jag har lärt mig att det är okej att inte ha svar på allt hela tiden. Försök i stället att bredda din kunskap genom att ra dig lite om företagande och din bransch helatiden. Med den kunskapen kommer du långt.

Har ni några fler goda råd?
Sam och Sara: Läs utvecklingsböcker, det var också så vi lärde oss svenska som barn. Fortsätt att läsa böcker om ämnen som intresserar dig. Det har hjälpt och utvecklat oss mycket.

Ni är ju som tvillingar, men på vilket sätt är ni olika?
Sam: arbetet är vi lika men hemma privat är vi så olika. Sara är den ordningsamma medan jag går runt i huset och dansar. Vi kompletterar varandra så bra. Vi har ju också olika roller i familjen, Sara är äldst så det har blivit att hon automatiskt tagit mer ansvar när det gäller hemmasysslor.

 

Berätta lite mer om er bakgrund
Sara:
Vi har gener från manga delar av Mellanöstern, allt ifrån feyli kurder i gränsen mellan Iran och Irak till förfäder som är hel persier. Vi brukar säga att vi är från Mellanöstern för att täcka det mesta, fördelarna av det har varit manga, bland annat att vi kan de ledande språken från Mellanöster. Vi talar bade arabiska, kurdiska och persiska. Vi skulle ändå säga att Iran och persiskan är närmaste hjärtat, främst då mormor och de flesta av släkten bor.

 

Vad var er första intryck av Sverige?
Sam: Vi kom till Sverige 2003 och vi var då mellan 7-8 år. Första intrycket var förstås att det var kallt och jag minns att jag tyckte att luften var så friskt att jag nästan blev yr, säger Sam och skrattar.


Sara
: Ett av mina första intryck var att det fannsmycket skog här, det var så mycket grönska överallt. Vår pappa kom till Sverige några år innan oss. Han fick en lägenhet i en Stockholmsförort, men bestämde sig för att flytta till en mindre stad för att vi skulle komma in i samhället och lära oss språket fortare och det är vi glada för idag.

 

Hur balanserar ni era två kulturer?
Sam:
Det känns som att det finns två sidor på det där – du är utvandraren där och invandraren här. Och ibland krockar de här olika kulturerna. Nu när jag blivit äldre så har jag lärt mig att det ena inte är bättre än det andra. Det finns så många sätt att leva på. Man behöver inte välja sin identitet, man kan vara vem man vill.

Sara: r jag var yngre så kände jag att jag behövde representera min kultur men så känner jag inte nuförtiden. Vi placerar ofta människor i samma fack, men man måste ju inse att alla nniskor är olika. Även inom en familj så ser man att någon är på ett sätt och den andra helt annorlunda. Det är det som skapar mångfald och dynamik.


Sam, du har tidigare sagt att vi behöver hålla koll på vår energi, vad menar du med det?
Sam: Jag läste nyligen en bok om Energy management som handlar om hur du använder den energi du har per dag. Den är begränsad så bestäm dig för vad du ska lägga tid på. Lägg din energi på att skapa något som ger dig ännu mer kraft och tar dig i riktningen dit du vill. Exempelvis så kan du dra ner på sociala medier. Det kan vara så dränerande att hela tiden var uppkopplad och se vad alla gör och inte gör. Lägg ifrån dig det och centrera dig själv, fokusera på dig själv och din utveckling. Det är också ett sätt för att skapa en inre lugn och en balans.

Hur är er syn på att börja anställa till ert företag?
Sam: För det första så borde det i vara enklare och billigare att anställa. Vi vill ju anställa fler i framtiden och gärna de som har varit långtidsarbetslösa. Det är något vi hoppas på kunnat göra, att erbjuda en arbetsplats som ser till personen och som inte stirrar sig blind på deras CV. Vi vill senniskorna och vad de vill göra. Det är ju dessa nniskor som kommer driva företaget i framtiden.

 

Ni sa tidigare att det är viktigt att be om hjälp. Kan ni utveckla det?
Sam: Ibland kan det var läskigt att be om hjälp men det är så viktigt att våra göra det. Våga säga vad du behöver och någon kanske kan hjälpa dig att komma lite längre på den vägen. Här i Hudik så går det så snabbt, vi får hjälp direkt och gänget på Propell har kopplat ihop oss med personer som har stöttat oss under resans gång. De har varit otroligt hjälpsamma i utvecklingen av vår idé. Det är helt fantastiskt!

 

Ett avslutande tips, vad vill ni säga?
Sam: Ett tips som vi vill dela med oss av är att Var inte i ditt företag, utan var på ditt företag. För om du är i företaget så leder det ofta till att gör du allt själv hela tiden. Men då är du också din egen slav. Prova istället att vara PÅ ditt företag och med det menar jag att du ska ta hjälp av andra som kan göra vissa delar bättre än vad du kan. Det ger dig också mer tid att få företaget att växa. Det är Bashar Yousuf som myntade detta tankesätt och vi försöker leva efter det varje dag.


Sara: Se din bakgrund som en superkraft och omvandla det till din drivkraft. Många kan känna sig utanför för att man är annorlunda, ser annorlunda ut eller tänker lite annorlunda. I tonåren ville man verkligen smälta in, speciellt om man växer upp i en liten stad med få människor som ser ut som du, men nu på äldre dagar så ser jag fördelarna med att fåxa med två bakgrunder. Möten och diskussioner med människor som tänker annorlunda ger så mycket mer värde – man får nya  perspektiv och nya idéer, avslutar Sam och Sara.

 

 

Fakta:
Företag:
 Samsara Selected
Grundare: Sam & Sara Selman
Start av företaget: 2021
Kontakt: www.samsaraselected.com




Tillbaka